STATUT
PARAFIALNEJ RADY DUSZPASTERSKIEJ
W
ARCHIDIECEZJI POZNAŃSKIEJ
I. Cel Rady
l. Celem
Parafialnej Rady Duszpasterskiej jest troska o właściwy rozwój życia
religijnego w parafii (por. kan. 536 KPK, KK 31, KK 37, DK 9, DA 26, Chl 27).
2.
Rada ta jako zespół duszpasterzy i wiernych świeckich jest organem doradczym
proboszcza.
II.
Skład Rady i sposób jej powoływania
3. Parafialną
Radę Duszpasterską tworzą:
a)
z
urzędu: proboszcz jako przewodniczący Rady, wikariusze, rektorzy kościołów
nieparafialnych, przełożeni domów zakonnych działających na terenie parafii,
b)
z
wyboru: delegat katechetów, delegat nadzwyczajnych szafarzy Komunii św. oraz
delegaci parafialnych grup apostolskich,
c)
z nominacji proboszcza: katolicy świeccy odznaczający się
właściwymi cechami moralnymi i charyzmatami potrzebnymi dla rozwoju życia
religijnego w parafii.
4. Rada powinna odzwierciedlać przekrój społeczny i
wiekowy parafii. Liczba członków Rady powinna być dostosowana do wielkości
parafii (od 7 do 30 osób).
5.
W
skład Rady nie mogą wchodzić osoby obłożone karami kościelnymi, względnie
niegodne w powszechnym odczuciu parafian.
6.
Przed
objęciem funkcji członkowie Rady składają podczas niedzielnej Mszy św.
następujące przyrzeczenie: „Ja N.N.
przyrzekam Bogu Wszechmogącemu w Trójcy Świętej Jedynemu, że powierzoną mi
funkcję członka Parafialnej Rady Duszpasterskiej będę wypełniał sumiennie i
rzetelnie oraz w zgodnie z przepisami
prawa. Tak mi dopomóż Bóg oraz ta Święta Ewangelia, której ręką dotykam”.
7.
Postępowanie
członka Rady budzące publiczne zgorszenie, jak również trzykrotna
nieusprawiedliwiona nieobecność na zebraniach Rady daje podstawę do pozbawienia
członkostwa w Radzie. Decyzję o usunięciu podejmuje proboszcz po uprzedniej
konsultacji z Radą. Członkostwo traci się także na skutek rezygnacji,
opuszczenia parafii oraz przekroczenia wieku 70 lat.
8.
Skład
Rady oraz dokonane w niej zmiany winny uzyskać zatwierdzenie Kurii
Arcybiskupiej.
III.
Zadania i kompetencje Rady
9. Do
zadań Rady należy budzenie postaw apostolskich wśród parafian, wspomaganie
duchowieństwa w pracy duszpasterskiej, wyrażanie opinii i wysuwanie propozycji
dotyczących doskonalenia duszpasterstwa parafialnego w oparciu o szczegółowy
program duszpasterski w Archidiecezji.
10. Rada nie
wydaje opinii o nauczaniu Kościoła w dziedzinie wiary i moralności.
W zakres jej kompetencji nie wchodzi także personalna obsada duchowieństwa
parafialnego.
11. Sprawy
materialno-gospodarcze należą do kompetencji Parafialnych Rad Ekonomicznych. Ewentualne
wnioski dotyczące kwestii materialno-gospodarczych związanych z
duszpasterstwem Parafialna Rada Duszpasterska winna kierować do Parafialnej
Rady Ekonomicznej.
12. Sprawy ściśle
katechetyczne należą do kompetencji Parafialnej Rady Katechetycznej.
13. Chociaż Rada posiada
charakter doradczy, to jednak proboszcz przed podjęciem odpowiedniej decyzji
związanej z duszpasterstwem parafii winien wziąć pod uwagę jej opinię. W
sprawach spornych należy zwrócić się o rozstrzygnięcie do dziekana, a jeśli potrzeba,
w dalszej kolejności do Kurii Arcybiskupiej.
IV.
Kadencja i sposób działania Rady
14. Rada jest instytucją
stałą w parafii. Jej kadencja trwa 4 lata. Po upływie kadencji wskazana jest
przynajmniej częściowa zmiana składu Rady. Z chwilą wakansu na urzędzie
proboszcza działalność Rady ulega zawieszeniu. Nowy proboszcz może zmienić tę
część Rady, która pochodzi z nominacji.
15. Zebrania Rady zwołuje
proboszcz. On też ustala porządek obrad oraz im przewodniczy.
16. Porządek zebrania winien
być wcześniej podany do wiadomości członkom Rady. Zawsze też należy przewidzieć
wolne głosy poszczególnych członków Rady oraz możliwość zgłoszenia tematów do
podjęcia na następnym posiedzeniu Rady. Należy także ustalić termin następnego
zebrania.
17. Posiedzenia Rady odbywają
się przynajmniej raz na kwartał. Gdy proboszcz lub większość Rady uzna to za
konieczne, należy zwoływać ją częściej.
18. Spośród członków Rady
należy wybrać sekretarza, który protokołuje przebieg obrad i odczytuje
protokół na następnym posiedzeniu. Protokoły te należy przechowywać
w specjalnej księdze i przedstawić biskupowi podczas wizytacji kanonicznej
parafii.
19. Ważniejsze
duszpasterskie ustalenia Rady winny być podawane do wiadomości całej
społeczności parafialnej.
V.
Przepisy końcowe
Wszelkie zmiany niniejszego
Statutu, a także jego zniesienie mogą być dokonane jedynie poprzez nowy dekret
Arcybiskupa Poznańskiego.
Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem 1 października 2002 roku
na okres próbny 4 lat.
Poznań, dnia 25 września
2002 roku
(-) + Stanisław Gądecki Arcybiskup Metropolita
Poznański (-) Ks. Jan Glapiak Kanclerz Kurii