(uczestniczymy
we Mszy Świętej)
Układ Mszy Św. wzoruje się na Ostatniej Wieczerzy, przeto kapłan idzie
za przykładem Pana Jezusa, Który zanim przemienił chleb i wino w swoje Ciało i
Krew, „dzięki czynił” - i w imieniu obecnych i w ogóle całego Kościoła śpiewa
hymn dziękczynny za dobrodziejstwa wyświadczone ludzkości, który nazywa się
prefacją od łacińskiego słowa prae-fatio = przed – mowa, gdyż jest wstępem do
następującej zaraz po nim najważniejszej części Mszy św. Jego zasadniczą cechą
jest wzniosły, uroczysty ton, pełen majestatycznej powagi.
Istnieje 15 różnych prefacji,
zależnie od przypadającego święta. Wszystkie są jednak zbudowane wg schematu:
wstęp w formie dialogu, uwielbienie Boga, złączenie z Chrystusem i Aniołami
celem wspólnego uczczenia Majestatu Bożego.
- Dominus
vobiscum...Et cum spiritu tuo...Sursum corda...Habemus ad Dominum...
- Pan z wami...I z Duchem
Twoim W górę serca....Wznosimy je do Pana ...
Św. Cyprian
pięknie komentuje apel kapłana do wzniesienia serc w górę: „Kiedy bracia najmilsi,
rozpoczynamy modlitwę, powinniśmy czuwać i całym sercem przykładać się do
próśb. Niech odstąpi wszelka myśl cielesna i świecka i niech duch o niczym
innym nie myśli, jak tylko o tym, o co się modli. [...] Niech serce zamknie się
dla przeciwnika, a tylko dla Boga samego będzie otwarte i niechaj nie
dozwoli, aby podczas modlitwy wróg Boga miał do niego dostęp”.
„Sursum corda, w górę serca!” Jest to
echo słów Pawłowych: „Co w górę jest, szukajcie. Serca w górę, ponieważ
Głowa nasza w niebie.”
„Gratias agamus Domino Deo nostro –Dzięki
składajmy Panu Bogu naszemu...” Godne to i sprawiedliwe...Okrzykiem tym,
powszechnie używanym na publicznych zebraniach rzymskich obecni wyrażali swą
aprobatę...
„...przez Chrystusa Pana Naszego, przez Którego Majestat Twój wielbią Aniołowie, czczą Panowania, drżą Potęgi, Niebiosa i Moce niebieskie oraz błogosławieni Serafini...z nimi racz także i nasze głosy usłyszeć... błagamy Cię o to pokornie wołając: Święty, Święty, Święty, Pan Bóg zastępów...”
Prefacja i Sanctus stanowią wstęp do
najświętszej części Ofiary mszalnej, zwanej kanonem. Następują modlitwy przed
Przeistoczeniem: za Kościół wojujący, do Kościoła triumfującego, o przyjęcie
darów ofiarnych, o przeistoczenie darów ofiarnych...Kapłan odmawia je po
cichu, ze względu na ich powagę i doniosłe znaczenie...”Prosimy Cię, Boże...”
Opr. Jolanta
Kapelska