Ekonomiczna Rada Parafialna
Zgodnie z
postanowieniem ks. Arcybiskupa Poznańskiego St. Gądeckiego z dn. 20.08.07.r., w
parafii św. Mikołaja w Mosinie została powołana Rada Ekonomiczna: X. Edward Majka, Tadeusz
Małecki, Róża Kowalewska. Rada pełni swoje funkcje od dn. 14-07-2012r.
Spotkania Parafialnej Rady Ekonomicznej odbywają
się raz w miesiącu. W trakcie tych spotkań, zgodnie ze Statutem Rady, omawiane
są bieżące sprawy ekonomiczne parafii. Niektóre z omawianych dotychczas
problemów to remont dachu kościoła, wynajem budynków parafialnych, założenie
krat w kościele pod chórem, by kościół mógł być otwarty w ciągu dnia.
STATUT
PARAFIALNEJ RADY EKONOMICZNEJ
W ARCHIDIECEZJI POZNAŃSKIEJ
Kodeks Prawa
Kanonicznego poleca powołać Parafialne Rady Ekonomiczne, których zadaniem jest
wspieranie proboszcza w administrowaniu dobrami materialnymi parafii
(por. kan. 537 KPK).
II. Skład Rady i sposób jej
powoływania
1. Proboszcz, a w razie jego braku administrator parafii, jest z urzędu
przewodniczącym Rady (por. kan. 540 KPK).
2. Proboszcz jest wyłącznym reprezentantem parafii wobec władz państwowych
i sądowych (por. kan. 532 KPK).
3. Rada składa się, zależnie od wielkości parafii, od 3 do 7 członków.
Poza proboszczem członkami Rady winny być osoby świeckie będące praktykującymi
katolikami, cieszące się dobrą sławą, mieszkające na terenie parafii i
zorientowane w problemach ekonomiczno
finansowych.
4. Członków Rady powołuje proboszcz na podstawie własnego rozeznania i
zaciągniętej opinii wśród wiernych.
5. Członkami Rady nie mogą być krewni i powinowaci proboszcza do czwartego
stopnia oraz pracownicy parafii lub proboszcza.
6. Zaleca się, by przynajmniej jeden członek Rady był równocześnie
członkiem Parafialnej Rady Duszpasterskiej.
7. Przed objęciem funkcji członkowie Rady składają podczas niedzielnej Mszy św. następujące przyrzeczenie: "Ja N.N. przyrzekam Bogu Wszechmogącemu w Trójcy Świętej Jedynemu, że powierzoną mi funkcję członka Parafialnej Rady Ekonomicznej będę wypełniał sumiennie i rzetelnie oraz w zgodnie z przepisami prawa. Tak mi dopomóż Bóg oraz ta Święta Ewangelia, której ręką dotykam".
8. Kadencja Rady trwa 4 lata. W przypadku zmiany proboszcza, nowy
proboszcz współpracuje z dotychczasową Radą albo po dokładnym rozeznaniu
powołuje nowy skład Rady. Po upływie kadencji wskazana jest przynajmniej
częściowa zmiana składu Rady. W przypadku śmierci proboszcza Rada wspomaga
dziekana, który przejmuje pieczę nad parafią do czasu objęcia jej przez nowego
proboszcza.
9. Działalność członków Rady jest bezinteresowna, chyba że chodzi o zwrot
kosztów poniesionych w celach parafialnych. Członkostwo w Radzie nie pociąga za
sobą żadnej odpowiedzialności cywilnej ani finansowej.
10. Postępowanie członka Rady budzące publiczne zgorszenie, jak również
trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na spotkaniach Rady daje podstawę do
pozbawienia członkostwa w Radzie. Decyzję o usunięciu podejmuje proboszcz po
uprzedniej konsultacji z Radą. Członkostwo traci się także na skutek
rezygnacji, opuszczenia parafii oraz przekroczenia wieku 70 lat.
11. Skład Rady oraz dokonane w nim zmiany powinny uzyskać zatwierdzenie
Kurii Arcybiskupiej.
12. Rada jest organem doradczym i wspierającym proboszcza w sprawach
ekonomicznych parafii, a jej ustalenia są pomocą dla proboszcza, który
podejmuje decyzje. Jeśli jednak kwalifikowana większość Rady (2/3 głosów) jest
przeciwna decyzji proboszcza, sprawę należy przedstawić w Kurii Arcybiskupiej
do rozstrzygnięcia.
13. Proboszcz zobowiązany jest do wysłuchania opinii Rady w następujących
sprawach:
a)
remont obiektów
parafialnych
b)
budowa nowych
obiektów i rozbiórka istniejących
c)
zmiana
przeznaczenia budynków
d)
kupno i
sprzedaż gruntów i nieruchomości
e)
dzierżawa
gruntów
f)
najem budynków
parafialnych
g)
angażowanie stałych
i czasowych pracowników parafialnych
h)
zaciąganie kredytów
wysokość kredytu nie może przekroczyć możliwości jego spłaty przez
parafię w terminie jednego roku
i)
zgłaszanie
działalności gospodarczej parafii.
14. Rada winna mieć do wglądu następujące dokumenty:
a)
inwentarz dóbr
parafialnych
b)
wypis z ksiąg
wieczystych potwierdzający własność nieruchomości należących do parafii
c)
umowy
pracownicze
d)
umowy najmu i
dzierżawy
e)
polisy
ubezpieczeniowe
f)
dokumenty
dotyczące opłat za wodę, gaz, elektryczność, ogrzewanie itp.
g)
korespondencję
z Kurią Arcybiskupią dotyczącą spraw ekonomicznych parafii
h)
księgę
protokołów posiedzeń Parafialnej Rady Ekonomicznej.
15. Parafia, poza wypadkiem nieopłacalności, winna mieć swoje konto w
banku. Prawo dysponowania nim ma proboszcz, a pełnomocnikami są:
wyznaczony przez proboszcza członek Parafialnej Rady Ekonomicznej i każdorazowy
dziekan, a w przypadku parafii dziekańskiej - vicedziekan.
16. Na początku roku kalendarzowego proboszcz przedstawia Radzie do
zaopiniowania budżet parafii oraz sprawozdanie za miniony rok. Podpisane przez
Radę i zaopatrzone w jej uwagi sprawozdanie winno zostać przesłane do Kurii
Arcybiskupiej.
17. Proboszcz przed opuszczeniem parafii winien przygotować wraz z Radą
sprawozdanie o stanie ekonomicznym parafii dla swego następcy. Odpis tego
sprawozdania powinien otrzymać również Ekonom Archidiecezji.
18. Zebrania Rady odbywają się przynajmniej raz na kwartał. Gdy proboszcz
lub większość Rady uzna to za konieczne, należy zwoływać ją częściej. Wszyscy
członkowie Rady powinni być powiadomieni przez proboszcza co najmniej 7 dni
przed posiedzeniem Rady. Obradom przewodniczy proboszcz według ustalonego przez
niego porządku. Należy też przewidzieć wolne głosy poszczególnych członków
Rady. Uczestnicy posiedzeń zobowiązani są do zachowania tajemnicy odnośnie do
omawianych spraw, chyba że z natury rzeczy wynika ich publiczny charakter.
19. Rada wybiera spośród siebie sekretarza, który protokołuje przebieg obrad
oraz odczytuje sporządzony protokół na następnym posiedzeniu Rady. Księgę
protokołów należy przechowywać w archiwum parafialnym oraz przedstawić ją do
wglądu podczas wizytacji kanonicznej.
20. Wszelkie zmiany niniejszego Statutu, a także jego zniesienie mogą być
dokonane jedynie poprzez nowy dekret
Arcybiskupa Poznańskiego.
21. Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem 1 października 2002 roku na
okres próbny 4 lat.
Stanisław Gądecki
Arcybiskup Metropolita Poznański
(-) Ks. Jan Glapiak
Kanclerz Kurii