Parafialna Rada Duszpasterska
Od dn. 14-07-2012r. w parafii św. Mikołaja w Mosinie działa Rada Duszpasterska: Andrzej Baraniak, Olaf Jabłoński, Sławomir Mazurczak, Wojciech Marcinkowski, Paweł Pohl, Szymon Wytykowski, Bogna Zawieja. Została ona powołana przez ks. proboszcza E. Majkę zgodnie z postanowieniem ks. Arcybiskupa Poznańskiego St. Gądeckiego z dn. 20.08.07.r.
Na comiesięcznych spotkaniach poruszane są problemy związane z życiem parafii, np. omówienie trasy Procesji Bożego Ciała. Ponadto członkowie Rady wysuwają propozycje ożywienia życia duchowego parafian np. poprzez wprowadzenie katechezy dla chrzestnych i rodziców dzieci przygotowywanych do chrztu.
STATUT
PARAFIALNEJ RADY DUSZPASTERSKIEJ
W ARCHIDIECEZJI POZNAŃSKIEJ
I.
Cel Rady
l. Celem Parafialnej Rady Duszpasterskiej jest troska o właściwy
rozwój życia religijnego w parafii (por. kan. 536 KPK, KK 31, KK 37, DK 9, DA
26, Chl 27).
2. Rada ta jako zespół duszpasterzy i wiernych świeckich jest organem doradczym proboszcza.
II. Skład Rady i sposób jej
powoływania
3. Parafialną Radę
Duszpasterską tworzą:
a) z urzędu: proboszcz jako
przewodniczący Rady, wikariusze, rektorzy kościołów nieparafialnych, przełożeni
domów zakonnych działających na terenie parafii,
b) z wyboru: delegat katechetów,
delegat nadzwyczajnych szafarzy Komunii św. oraz delegaci parafialnych grup
apostolskich,
c) z nominacji proboszcza: katolicy
świeccy odznaczający się właściwymi cechami moralnymi i charyzmatami
potrzebnymi dla rozwoju życia religijnego w parafii.
4. Rada powinna odzwierciedlać przekrój społeczny i wiekowy parafii. Liczba członków Rady powinna być dostosowana do wielkości parafii (od 7 do 30 osób).
5.
W skład Rady nie mogą wchodzić osoby obłożone karami kościelnymi,
względnie niegodne w powszechnym odczuciu parafian.
6. Przed objęciem funkcji członkowie Rady składają podczas niedzielnej Mszy św. następujące przyrzeczenie: Ja N.N. przyrzekam Bogu Wszechmogącemu w Trójcy Świętej Jedynemu, że powierzoną mi funkcję członka Parafialnej Rady Duszpasterskiej będę wypełniał sumiennie i rzetelnie oraz w zgodnie z przepisami prawa. Tak mi dopomóż Bóg oraz ta Święta Ewangelia, której ręką dotykam.
7.
Postępowanie członka Rady budzące publiczne zgorszenie, jak również
trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na zebraniach Rady daje podstawę do
pozbawienia członkostwa w Radzie. Decyzję o usunięciu podejmuje proboszcz po
uprzedniej konsultacji z Radą. Członkostwo traci się także na skutek
rezygnacji, opuszczenia parafii oraz przekroczenia wieku 70 lat.
8. Skład Rady oraz dokonane w niej zmiany winny uzyskać zatwierdzenie Kurii Arcybiskupiej.
III. Zadania i kompetencje
Rady
9. Do zadań Rady należy budzenie postaw apostolskich wśród parafian, wspomaganie duchowieństwa w pracy duszpasterskiej, wyrażanie opinii i wysuwanie propozycji dotyczących doskonalenia duszpasterstwa parafialnego w oparciu o szczegółowy program duszpasterski w Archidiecezji.
10. Rada nie wydaje
opinii o nauczaniu Kościoła w dziedzinie wiary i moralności. W zakres jej
kompetencji nie wchodzi także personalna obsada duchowieństwa parafialnego.
11. Sprawy
materialno-gospodarcze należą do kompetencji Parafialnych Rad Ekonomicznych.
Ewentualne wnioski dotyczące kwestii materialno-gospodarczych związanych z
duszpasterstwem Parafialna Rada Duszpasterska winna kierować do Parafialnej
Rady Ekonomicznej.
12. Sprawy ściśle
katechetyczne należą do kompetencji Parafialnej Rady Katechetycznej.
13. Chociaż Rada posiada charakter doradczy, to jednak
proboszcz przed podjęciem odpowiedniej decyzji związanej z duszpasterstwem
parafii winien wziąć pod uwagę jej opinię. W sprawach spornych należy zwrócić
się o rozstrzygnięcie do dziekana, a jeśli potrzeba, w dalszej kolejności do
Kurii Arcybiskupiej.
14. Rada jest instytucją stałą w parafii. Jej kadencja
trwa 4 lata. Po upływie kadencji wskazana jest przynajmniej częściowa zmiana
składu Rady. Z chwilą wakansu na urzędzie proboszcza działalność Rady ulega
zawieszeniu. Nowy proboszcz może zmienić tę część Rady, która pochodzi z
nominacji.
15. Zebrania Rady zwołuje proboszcz. On też ustala
porządek obrad oraz im przewodniczy.
16. Porządek zebrania winien być wcześniej podany do
wiadomości członkom Rady. Zawsze też należy przewidzieć wolne głosy poszczególnych
członków Rady oraz możliwość zgłoszenia tematów do podjęcia na następnym
posiedzeniu Rady. Należy także ustalić termin następnego zebrania.
17. Posiedzenia Rady odbywają się przynajmniej raz na
kwartał. Gdy proboszcz lub większość Rady uzna to za konieczne, należy zwoływać
ją częściej.
18. Spośród członków Rady należy wybrać sekretarza, który
protokołuje przebieg obrad i odczytuje protokół na następnym posiedzeniu.
Protokoły te należy przechowywać w specjalnej księdze i przedstawić
biskupowi podczas wizytacji kanonicznej parafii.
19. Ważniejsze duszpasterskie ustalenia Rady winny być
podawane do wiadomości całej społeczności parafialnej.
20. Wszelkie zmiany niniejszego Statutu, a także jego
zniesienie mogą być dokonane jedynie poprzez nowy dekret Arcybiskupa
Poznańskiego.
21. Niniejszy
Statut wchodzi w życie z dniem 1 października 2002 roku na okres próbny
4 lat.
Stanisław Gądecki
Arcybiskup Metropolita Poznański
(-) Ks. Jan Glapiak
Kanclerz Kurii